ویتامین‌های موردنیاز شما در بارداری

محدودیت هایی جهت نزدیکی در بارداری درباره تغذیه در دوران بارداری روز یا هفته‌ای نیست که روزنامه‌ و مجله‌ای مطلب ننویسند که روزانه چه‌قدر شیر بخورید، چه‌قدر سبزی و میوه، چه‌قدر گوشت و خیلی از خانم‌ها هم مایل‌اند بدانند به طور دقیق طی دوران بارداری چه باید بخورند و چه چیز نخورند تقریبا با اطمینان می‌توان گفت هیچ‌کدام از دستورات غذایی دوران بارداری که نوشته و گفته می‌شود تمام و کمال قابل‌ اجرا نیستند، درست مانند بیشتر رژیم‌های لاغری! به این دلیل ساده که یک خانم حامله نمی‌تواند از صبح تا شب بنشیند فواید نزدیکی در دوران بارداری و حساب کند دقیقا چه خورده و چه نخورده و چه باید بخورد! به همین دلیل امروزه توصیه‌ای که بیشتر مراکز مهم و معتبر علمی زنان و تغذیه دنیا می‌کنند این است که «‌اگر یک خانم شهری تغذیه معمولی داشته باشد مانند همین تغذیه‌ای که همه ما کم و بیش داریم طی حاملگی صحیح آن است که همان را ادامه دهد و هر چه دوست دارد به همان اندازه‌ای که قبلا می‌خورده بخورد اما، اگر خانمی از پیش از حاملگی مشکلات تغذیه‌ای دارد، برای مثال، بعضی مواد غذایی مهم را نمی‌خورد یا دچار چاقی مفرط است یا بنا به دلایلی نزدیکی از عقب در هنگام بارداری رژیم تغذیه‌ای به خصوصی دارد باید حتما پیش از حامله شدن سراغ مشاور تغذیه و زنان برود » درباره ویتامین‌ها و مل‌ها پیشنهاد مراکز علمی معتبر فقط بر دو مورد تاکید دارد ۱ اسید فولیک ‌باید از دوماه پیش از حاملگی شروع شده و طی سه ماه اول حاملگی ادامه یابد نقش اسید فولیک در اینجا پیشگیری از ناهنجاری‌های ستون عصبی و سایر ناهنجاری جنینی است که از سال‌ها پیش به اثبات رسیده است اسیدفولیک موجود در مواد غذایی کافی برای اعمال این نقش نیست و بنابراین باید اسیدفولیک اضافی از دو چگونگی روابط زناشویی و نزدیکی در دوران بارداری ماه پیش از حاملگی شروع شده و تا ماه سوم حاملگی ادامه یابد ۲ آهن باید از هفته بیستم حاملگی، یعنی زمانی که خون‌سازی جنینی شروع می‌شود و از آهن مادر استفاده می‌کند، مصرف شود زیرا احتیاج مادر به آهن از هفته بیستم به بعد تا حدی افزایش پیدا می‌کند که با تغذیه معمولی تامین شدنی نیست درباره سایر ویتامین‌ها و مل‌ها طی حاملگی مطالعه‌ای نیاز به مقدار اضافی را نشان نداده است برعکس، حتی مضر بودن مصرف اضافی و بیش از حد بعضی از ویتامین‌ها طی دوران حاملگی ثابت شده است امروزه نزدیکی در سه ماهه اول بارداری قرص‌ها و کپسول‌ها و شربت‌های متعددی برای دوران حاملگی ساخته شده‌اند که در حد معقول و بی‌ضرری حاوی انواع ویتامین‌ها و مل‌ها هستند که بیشتر خانم‌های حامله در دنیا تمایل دارند که آنها را مصرف کنند شاید بتوان گفت از آنجایی که بعضی خانم‌ها من است تغذیه درستی پیش از حاملگی نداشته باشند و خود و پزشک‌شان هم از آن بی‌خبر باشند، مصرف این ویتامین‌ها بد نباشد اما آنچه مصرف مقدار اضافه‌اش طی حاملگی قطعی و ضروری است، اسید فولیک و آهن است منبع روزنامه سلامت یک متخصص کودکان فواید نزدیکی در دوران بارداری با اعلام اینکه مادران باردار دو برابر قبل از حاملگی نیاز به کلسیم دارند، گفت خانمها از پزشک خود بخواهند ویتامینهای قبل از بارداری را برای آنها تجویز کنند پروفسور حسین سلطان زاده با اشاره به نقش موثر فولیک اسید در خون سازی اظهار داشت فولیک اسید نوعی ویتامین است که کمبود آن در خانمها قبل از بارداری و نیز در ماههای اول بارداری موجب آسیب و ضایعه لوله عصبی جنین و زایمان زود رس می شود بنابراین به خانمهایی که می خواهند باردار شوند توصیه می شود برای سلامت جنین در صورت عدم محدودیت هایی جهت نزدیکی در بارداری تغذیه مناسب از ملهای غذایی مربوطه استفاده نمایند استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با تاکید بر ضرورت دری املاح نظیر آهن افزود در دوران بارداری نیاز به آهن افزایش می یابد، زیرا بدن مادر نیاز بیشتری به اکسیژن دارد و اکسیژن به وسیله خون که قسمت اصلی آن از آهن ساخته می شود، حمل می گردد از طرفی جنین در اواخر دوران داخل رحمی باید از مادر آهن دری و در بدن خود ذخیره کند و در چند ماه بعد از تولد مصرف نماید با توجه به اهمیت آهن و اان عدم دری کافی آن از مواد غذایی نزدیکی در هفته آخر بارداری برای اطمینان از رسیدن آهن کافی به بدن توصیه می شود مادران باردار از ماه چها دوره بارداری از ملهای آهن استفاده کنند وی با اشاره به نقش امگا و امگا در سلامت مادر و جنین افزود نوع چربیهای موجود در شیر مادر به نوع تغذیه مادر گی دارد و اگر مادر در نوع چربی که مصرف می‌کند نکات لازم را رعایت کند فول شیر او متناسب تر می‌شود

استفاده از اسیدهای چرب امگا و امگا می تواند بر عملکرد مغز جنین تاثیر گذار باشد هفته های اول بارداری و سه ماهه آخر زمانی است که دستگاه عصبی در حال شکل گرفتن نزدیکی در سه ماهه دوم بارداری است و نقش مهمی برروی اعصاب و آلرژی، آسم، بینایی، پرخاشگری، پیش فعالی، عصبانیت و نوزاد دارد سلطان زاده گفت یکی از مشتقات امگا است که برای تکامل مغز و رشد سلولهای عصبی و شبکیه چشم ضروری است در افزایش دور سر، قد و وزن و تکامل بینایی واعمال بینایی نیز موثر است نقش مشخصی در افزایش هوش نوزادان دارد و در کودکی و جوانی نیز باعث می شود کمتر فشار خون بگیرند علاوه بر این کمبود می تواند به افسردگی بعد از زایمان نیز منجر شود شیرخواران نارس کمتری دارند به گفته این متخصص نوزادان نزدیکی در هنگام بارداری و کودکان، کلسیم برای رشد استخوان و دندانهای جنین مخصوصا در هفته هشتم بارداری ضروری است مادر باردار در دوران حاملگی دو برابر زمان قبل از بارداری به کلسیم نیاز دارد وی همچنین با اشاره به عوارض کمبود ویتامینهای و افزود کمبود ویتامین می تواند منجر به نی استخوان و اختلال در رشد استخوانهای نوزادان شود و به همین جهت ملهای قطره ویتامین بعد از دو هفتگی توصیه می شود علاوه بر این از آنجا که بر اساس تحقیقات ی درصد از زنان تهران دچار کمبود این ویتامین هستند، مادران باردار نیز باید چگونگی روابط زناشویی و نزدیکی در دوران بارداری در این خصوص از خود مراقبت کنند که مبتلا به پوکی استخوان نشوند سلطان زاده در رابطه با کمبود ویتامین افزود کمبود ویتامین با عوارضی از جمله کاهش سرعت رشد کودکان، افزایش مرگ و میر و ابتلای کودکان به بیماریهای عفونی به ویژه سرخک، اسهال و عفونتهای دستگاه تنفسی است به طوریکه خطر ابتلا به عفونت و مرگ کودکان را به میزان تا برابر افزایش می دهد کمبود شدید ویتامین شبکوری ، آسیب قرنیه چشم به صورت گزروفتالمی خشکی چشم و نهایتا کوری مطلق را به دنبال دارد منبع مهر


ویتامین‌های موردنیاز شما در بارداری