تغذیه دوران جنینی، بنیان سلامتی بزرگسالی

مزایای طلاق توافقی قطعا در زنان خونسرد ، متکی به خود و قوی دوره بارداری بسیار راحت تر از افراد ضعیف ، نگران و وحشت زده سپری می شود استرس در دوره بارداری ، در رشد جنین و زایمان تاثیر بسزایی می گذارد عل ایجاد تنش درونی هر چه که باشد ، استرس مزمن بر جسم و ذهن زن باردار تاثیر منفی دارد و علاوه بر آن منجر به افزایش فشار خون ، زجر جنین، مشکلات سلامتى در سال اول زندگى شیرخوار و مشکلات و اختلال هاى رفتارى و هیجانى در چهار سالگى می گردد همچنین استرس شدید اگر به روش علمی و سریعاً دان نشود ، می تواند منجر به ایجاد بدبینی در مادر شده و او را تفاوت طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات بسوی بی حوصلگی ، افسردگی و حتی نگرش منفی نسبت به جنین سوق دهد همچنین عوارض برخی از استرس های شدید در بزرگسالی فرزند بصورت مشکلات هوشی و ذهنی خودش را نشان می دهد و چه بسا شخصیت او را فردی افسرده ، پرخاشگر و ترسو سازد تحقیقات نشان می دهد که استرس موجب نوسان هوون ها و حتی تسریع سقط بچه می شود مقدار بالای پروستاگلاندین در استرس موجب وضع حمل پیش از موعد می گردد و بدین ترتیب وضع حمل را بسیار سخت و طاقت فرسا می سازد در این حالت من است وضع حمل به خاطر باز نشدن دهانه رحم بیش از حد طولانی شود هر چه زنی نگران تر و مضطرب تر نمونه دادخواست طلاق توافقی باشد ، دوره بارداری و وضع حمل او مشکلات بیشتری را در برخواهد داشت استرس و اضطراب شدید مى تواند هاى بدن مادر مانند ایمنى، گوارش، قلب، کلیه و حتى خواب و استراحت را تحت تأثیر خود قرار داده و با تأثیر روى آنزیم ها و تولید مواد سمى و عبور آنها از جفت ، منجر به مشکلات عدیده اى در جنین شود منبع سایت درس زندگی مسلم است با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی بدن در سنین مختلف، نیازهای تغذیه ای بدن هم در هر دوره معین متفاوت خواهد بود بر همین اساس و با توجه به اهمیت قضیه، لازم است کمی با نیازهای اختصاصی تغذیه ای دوره های مختلف زندگی مشکلات طلاق توافقی بیشتر آشنا شویم این قسمت را به دوران قبل از تولد یعنی به دوران جنینی اختصاص می دهیم که از برخی جهات می توان آن را مهم ترین و موثرترین دوران تغذیه ای یک فرد به شمار آورد تغذیه صحیح جنین در اصل به تغذیه صحیح دوران بارداری و مادر طفل گی دارد به نحوی که علاوه بر تامین مواد مورد نیاز رشد جنین، برآورده کننده نیازهای مادر در جهت جلوگیری از ذخیره های بدن وی باشد چراکه در صورت کمبود هرگونه ماده غذایی مورد نیاز در غذای دریی، جنین برای ادامه رشد خود از تمامی ذخایر بدن مادر استفاده خواهد کرد در بعضی کتب و تحقیقات منتشرشده، نقش طلاق توافقی چیست و چگونه انجام می‌پذیرد؟ تغذیه مادر و حتی پدر، قبل از لقاح و باروری نیز مورد توجه قرار می گیرد که فعلا به آن نمی پردازیم شاید بتوانیم دوران ۹ ماهه بارداری را غیرطبیعی ترین دوره زندگی زنان محسوب کنیم چراکه در هر دو بعد جسمانی و روانی با تغییرات محسوس و شگفت انگیزی روبه رو شده و روال طبیعی زندگی آنها کاملا به هم می ریزد البته تمامی این تغییرات را می توان در جهت تطابق شرایط جسمانی مادر با وضعیت به وجود آمده دانست که در این بین نقش اصلی را تغییرات هوونی ایفا می کنند این روند، علاوه بر تشکیل و تکمیل جنین، باعث ایجاد تغییراتی در بدن مادر نیز قانون جدید طلاق توافقی می شود؛ از جمله ذخیره چربی در قسمت میانی بدن به منظور استفاده در دوران شیردهی حجم خون نیز حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد که در نتیجه آن فعالیت اعضای مختلف بدن بیشتر از قبل می شود مثلا فعالیت کلیه ها در ماه های آخر بارداری با توجه به رسیدن حجم خون به حداکثر میزان خود و افزایش وزن به بالاترین حد خود می رسد اما توان کافی نداشته و علاوه بر دفع نابجای مواد مغذی مانند پروتئین و املاح، از دفع مناسب آب هم بازمی مانند و این مساله به صورت ادم در ناحیه ساق و مچ پا نمود پیدا می کند

از گذشته های خیلی دور، اهمیت تغذیه در دوران بارداری مراحل طلاق توافقی مورد توجه بوده و افزایش نیاز به مواد مغذی گوناگون امری بدیهی و الزامی محسوب می شده است، ولی بسیاری از تصمیمات و اقداماتی که در این راستا صورت می گرفته بدون هیچ گونه پایه و مبنای علمی بوده و متاسفانه برخی از آنها هنوز هم در زمره دستورات دوران بارداری از جانب افراد مسن تر توصیه می شود که گاه صدمات غیرقابل برگشت و خطرناکی را برای مادر و طفلش با خود به اغان می آورند که در طول زمان روشن می شوند مهم ترین دلیلی که این بزرگان عزیز در دفاع از حرف های خود ارایه می دهند اشاره به سلامت عمه، خاله، عمو و پدر و مادر شما در هنگام تولدشان طلاق توافقی چقدر طول می کشد است اما نکته مهمی که به آن توجه نمی شود «عدم کفایت به خیر گذشتن عمل زایمان و سلامت ظاهری طفل و مادرش، برای تضمین سلامتی آنها در سال های پیش رو است» آنچه امروزه به درستی اثبات شده، وجود ارتباط محکم و صد درصدی بین سلامت جسم و روان هر فرد در ادوار مختلف زندگی با اان دسترسی کافی و وافی به مواد مغذی گوناگون در دوران جنینی است از طرف دیگر بسیاری از مشکلات جسمی مادران مانند کم خونی و پوکی استخوان یا مسایل روانی مانند ضعف اعصاب و افسردگی ناشی از ناکافی بودن تغذیه دوران بارداری و استفاده جنین از ذخایر بدن مادر است یعنی سلامت مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی خاله یا عمو در هنگام تولد دلیلی بر سلامتی مطلوب آنها نیست بنابراین پیروی از دستورات پزشک متخصص یا مشاوران تغذیه برای دستیابی به علم روز برای هر مادری بر انجام دستورات قدیمی ارجحیت دارد آنچه در فضای اندک این گونه مقالات اولویت دارد، اشاره ای است گذرا بر اهم مطالب و رئوس نکاتی که در ارتباط با موضوع بحث وجود دارند ولی اکثرا به فراموشی سپرده می شوند یا اهمیت آنها هنوز آن طور که باید درک نشده و پس از آن باید با یادآوری برخی جزییات، مادران را در ین روش صحیح نیل به تغذیه کامل و سالم یاری کرد لذا در ادامه به صورت موجز و مراحل طلاق توافقی در دوران عقد تیتروار بعضی مسایل مهم تر تغذیه ای مادران باردار را مرور می کنیم پردامنه ترین مساله، توجه به میزان افزایش وزن در دوران بارداری است چراکه این افزایش وزن اگر بیشتر یا کمتر از مقدار مطلوب باشد، می تواند زمینه ساز مشکلات متعددی برای مادر و نوزاد چه در دوران بارداری و چه پس از آن شود با توجه به اندازه جثه مادر و بنا بر تشخیص پزشک متخصص، مادرانی که از وزن مناسبی برخوردارند بین ۲۰ تا ۲۵ مقدار مناسب اضافه وزن بین ۱۱ تا ۱۵ کیلوگ است، برای مادرانی که وزن آنها کمتر از حد طبیعی است، / تا ۱۸ کیلوگ و برای مادران با وزن بالاتر از طلاق توافقی چیست حد طبیعی، ۷ الی ۱۱ کیلوگ اضافه وزن مطلوب است ایجاد تعادل در کالری دریی در ماه های مختلف بارداری نیازمند مدیریت و دقت کافی در تعداد کیلوگ های اضافه شده به صورت هفتگی است با توجه به جمیع جهات در سه ماهه اول بارداری میزان کالری مورد نیاز فرق زیادی با قبل از بارداری ندارد و طبیعتا وزن چندانی هم اضافه نمی شود حداکثر یک تا دو کیلوگ ، ولی شروع مصرف مل های ویتامینی و املاح در این زمان بی نهایت مهم و حیاتی است در سه ماهه دوم که افزایش وزنی بین / تا ۵ کیلوگ پیش بینی می شود، حدود ۳۰۰ کالری در روز و برای سه ماهه سوم که میزان افزایش هزینه طلاق توافقی وزن حدود ۵/۵ تا ۶ کیلوگ است و بالاترین درصد افزایش را به خود اختصاص می دهد، حدود ۴۵۰ کالری روزانه بیشتر نسبت به قبل توصیه می شود اگر بخواهیم مثالی بزنیم ۳۰۰کالری یعنی «یک عدد نی قیفی و دو قاشق مرباخوری عسل» یا «دو قاشق غذاخوری فرنی، پنج قاشق غذاخوری لوبیو و یک لیوان پوره سیب زمینی» و ۴۰۰کالری یعنی «نصف کف دست کوکوسبزی کم چرب و یک کف دست نان سنگک و یک عدد موز متوسط و یک لیوان شیر» انگار تامین کالری اضافه خیلی هم سخت نیست اما به خاطر داشته باشید که این مساله در صورتی با آسودگی خاطر خواهد بود که مبانی ارایه شده در قسمت مراحل طلاق توافقی در دوران عقد های پیشین به خصوص توجه به ه غذایی و دیگر نکات ضروری به عنوان مبنای تغذیه مادر همواره مدنظر قرار گیرد با توجه به اهمیت بی نظیر تغذیه در دوران بارداری از طرفی و ناآگاهی پر دامنه جامعه نسبت به اهمیت آن حتی در سطوح بالای تحصیلی هفته آینده نیز قبل از ورود به مبحث تغذیه در دوران شیردهی، چند نکته مهم دیگر در این باره را از جمله اعتقادات غلط غذایی، احساس تهوع در ماه های اول بارداری، نحوه مصرف مل ها، فشارخون و مسمومیت حاملگی، یبوست و همورویید و پیکا یا ویار به اختصار بررسی خواهیم کرد منبع پرشین پرشیا


تغذیه دوران جنینی، بنیان سلامتی بزرگسالی