گفتگو زومیت با ژوبین علاقبند؛ اسنپ به رکورد یک میلیون درخواست روزانه رسید

مقالهمرتبط اسنپ، با روش های نوین الکترونیکی حمل و نقل را ان تر می کنداسنپ به عنوان اولین سرویس ، در حال حاضر بیش ترین سهم این را در به خود اختصاص داده و موفق به جلب نظر مثبت بسیاری از م شده است های به لطف به کارگیری های نوین در اتصال مسافر به راننده و پر کردن ساعات خالی راننده ها، منجر به کاهش هزینهسفرها و همچنین کاهش ترافیک شده است اما سرویس های همچون دیگر کسب و کارها چالش های مختلفی دارند که در همین راستا گفتگویی با ژوبین علاقبند، عضو هیئت مدیره و مدیر استراتژی های اسنپ تدارک دیده شده است تا از جزئیات بیشتری در خصوص کسب و کارهای مخصوصا در حوزهحمل و نقل مطلع شوید با باشید ژوبین علاقبند متولد ۱۳۴۹ تهران است وی موفق به کسب مدرک لیسانس عمران از دانشگاه خواجه نصیر طوسی و همچنین کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه اینسید فرانسه شده است وی سابقهجایگاه مدیرعاملی و عضویت در هیئت مدیره شرکت زیراکس و مدیرعاملی شرکت سایه گذاری توسعه را در کارنامه دارد ژوبین علاقبند در حال حاضر به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره اسنپ و مدیر استراتژی گروه مشغول به کار است اسنپ در ابتدای کار با نام یاب فعالیت خود را شروع کرد؛ چرا نام آن را به اسنپ تغییر دادید؟ یاب ن افزاری بود که به صورت پکیج عرضه شد، سعی داشتیم این ن افزار بومی شود که نهایتا شکست خورد و از پس نیازهای ما بر نیامد؛ سپس تصمیم گرفتیم از ابتدا ن افزار جدیدی توسعه دهیم برخی دلیل تغییر نام یاب به اسنپ را فشارهای واردشده از طرف سازمان های ی بیان کردند؛ آیا این موضوع صحت دارد؟هیچ ارگان ی درخواستی مبنی بر تغییر نام یاب به اسنپ نداد؛ بلکه تصمیم کاملا از داخل شرکت بود اول کار قصد داشتیم بیشتر با ها تعامل کنیم بعد خیلی زود متوجه شدیم از آنجا که با های شخصی و دری اشباع شده، نخواستیم که اسم روی برند ما باشد؛ به این ترتیب تصمیم گرفتیم که برند اسنپ را انتخاب کنیم چرا هیچ نامی از مدیرعامل اسنپ برده نمی شود؟اسنپ از یک سفر روزانه موفق عبور کرده استخیلی بحث پیچیده ای نیست ما کار مدیریت رده بالای اسنپ را بین اعضاء تیم مدیریتی تقسیم کرده ایم این بیزینس به خاطر رشد بسیار سریعی که دارد، حجم کار بسیار بالایی را می طلبد و تصمیم گیری در مورد امور مختلف بهتر است توسط تیم انجام شود وقتی در فاصله زمانی کم رشد زیادی در یک مجموعه صورت می گیرد؛ به معنی تلاش پی درپی و بدون وقفه اعضاء آن مجموعه است؛ بنابراین لازمهآن، کار زیاد چه در داخل شرکت و چه بیرون آن است در تیم مدیریتی کارها تقسیم شده است و کسی درگیر عنوان شغلی نیست از موفقیت اسنپ گفتید؛ در حال حاضر اسنپ روزانه چند سفر موفق ارائه می کند؟در ماه اسفند به صورت روزانه بیش از ۱ ۲ درخواست سفر داشتیم و در ۲۳ اسفند ۹۶ از مرز یک سفر روزانه موفق عبور کردیم امیدواریم که این عدد تا پایان فروردین تثبیت شود برخی از رقبای شما ادعا می کنند که آمارهای منتشرشده توسط اسنپ اشتباه است، در این باره نظری دارید؟۸۵ درصد سفر آنلاین در اختیار اسنپ استمن مسئول تأیید یا تکذیب صحبت های دیگران نیستم اما می توانم به شما برای اولین بار، پنل مدیریتی اسنپ را که تعداد درخواست و دیگر آمار مربوط به اسنپ به صورت لحظه ای در آن به روز می شودنشان دهم

ژوبین علاقبند خود را باز می کند و پنل مدیریتی اسنپ را نشان می دهد که در آن اعات مختلف از تعداد درخواست ها به تفکیک ماه و هفته و همچنین درصد قبول درخواست ها و نمایش داده می شود در یکی از روزهای انتهای ماه بهمن میزان درخواست های موفق ۹۲۸ هزار و ۹۰۰ سفر قابل رؤیت است ظرفیت سفرهای درون شهری در و سهم سرویس های از این چقدر است؟محاسبات ما نشان می دهد که سهم سفر آنلاین حدود ۱ ۱ یا ۱ ۲ است که سهم اسنپ ۸۵ درصد و ۱۵ درصد بقیه مربوط به سایر های است اما کل ظرفیت سفرهای درون شهری حدود ۶ سفر روزانه تخمین زده می شود و به همین دلیل سرویس های به شدت رو به رشد هستند آیا با همگانی شدن یاب های ، آژانس ها از بین خواهند رفت؟ما در این نیامده ایم که آن ها از بین بروند هدف ما کاهش هزینه حمل و نقل عمومی است و با استفاده از تکنولوژی این اان فراهم می شود که هزینه سفر کاهش یابد و در عین حال راننده افزایش پیدا کند چطور راننده افزایش می یابد؟معمولا راننده آژانس یک مسیر می رود و خالی بر می گردد؛ این درحالی است که ما کرایه کمتری برای یک مسیر در نظر می گیریم، اما راننده می تواند مسیر برگشت هم مسافر سوار کند و خالی برنگردد؛ این موضوع باعث کاهش میزان آلودگی می شود و از سوی دیگر راننده نیز افزایش می یابد؛ بنابراین ما به ک تکنولوژی بهره وری را بالا برده ایم عموما خود کسب و کارهای سنتی به استفاده از برای بهبود سرویس خود اقدام می کنند و خود آژانس ها نیز می توانند از استفاده کنند به خاطر دا در زمان راه اندازی یاب، ارگان های مختلف موانع بر سر راه شما قرار می دادند؛ الان شرایط به چه شکل است؟دو اصل وجود دارد اصل اول این است که م راضی باشند و دوم اینکه فعالیت ما قانونی باشد اول اینکه ما از اتحادیه ی کسب و کارهای که اواخر ادماه ۹۶ تأسیس شد، مجوز کسب گرفته ایم تا فعالیت اسنپ کاملا قانونی باشد آژانس ها هم اتحادیه خودشان را دارند و با مجوز خودشان کاملا قانونی فعالیت می کنند با این وجود، موضوع حمله به دفتر اسنپ در کان دلیلش چیست؟اگر کسی فکر می کند که فعالیت ما غیر قانونی است و ما مجوز ورود به شهری را نداریم، باید به جای حمله به دفتان یا ضرب و شتم کاندان اسنپ، بروند شکایت کنند ما وظیفه داریم ز کاندان خود محافظت کنیم و به شدت پیگیر این موضوع از مراجع قانونی هستیم مراجع قانونی باید مقصران را پیدا کنند چرا در شرایطی که راننده ها با سرویس های آنلاین افزایش می یابد، به دفتر اسنپ در کان حمله می شود؟رانندگانی که در ما فعالیت می کنند شان از سنتی بیشتر است اما صاحبان کسب و کارهای سنتی نباید انتظار داشته باشند که شان بیشتر شود

در مورد سنجش صلاحیت رانندگان چه کار کرده اید؟اسنپ یک سال است که فرایند ثبت نام رانندهجدید را پیچیده تر کرده و با هاری پلیس ، صلاحیت رانندگان را تأیید می کند پلیس اماکن صلاحیت رانندگان ما را در مدت دو یا سه روزه در سراسر تأیید می کند اما ظاهرا هنوز استخدام کنار خیابانی دارید؟ هنوز تابلو اسنپ در دست اشخاصی در کنار خیابان دیده می شود!تیم های کنار خیابان اسنپ، تنها مسئولیت راهنمایی راننده های مشتاق به مراکز ثبت نام و آموزشی اسنپ را دارندافرادی که کنار خیابان می بینید، کسی را استخدام نمی کنند آن ها متقاضی را به نزدیک ترین دفتر اسنپ هدایت می کنند تعداد رانندگانی که در طول روز ثبت نام می کنیم حدود ۳ هزار راننده است در کنار خیابان نقاط ایجاد کرده ایم که افراد برای ثبت نام در بتوانند به راحتی با ما ارتباط برقرار کنند ۱۵ دفتر موقت در تهران داریم که افراد در این ان ها مدارک را ارائه می کنند و ثبت نام می شوند سه مرحله مدارک افراد مورد بررسی قرار می گیرد؛ اول همزمان با ورود به دفتر، سپس مدیریت تیم و در آخر یک بار در دفتر پشتیبانی مدارک مورد بررسی قرار می گیرد تا از طریق پروسه ای که ما آن را سه جفت چشم می نامیم، این اطمینان به مدیران شرکت و م داده شود که همهرانندگان کاملا بررسی و چک شده اند تا سه ماه پیش جذب و راه اندازی کنار خیابان داشتیم اما الان این پروسه به این شکل نیست آیا آموزش به راننده ها حذف شده؟ چرا که برخی از راننده ها به نظر با ناآشنا هستند!در تمام دفاتر موقت ما در یک دوره آموزشی کوتاه یک ه ارائه می شود و این پروسه هر روز تقریبا ۸ بار تکرار می شود در این کلاس ها یک سری اصول آموزش داده می شود پس احتمالا این آموزش ها کافی نیستند!آموزش کافی راننده ها از مهم ترین اهداف اسنپ استما با شرکت های تولید محتوای آموزشی آنلاین مذاکره کرده ایم که برای رانندگان ما محتوای آموزشی تهیه کنند؛ بر این اساس رانندگان تحت نظر گرفته می شوند تا حتما ویدیو آموزشی را تماشا کرده باشند و اگر نصفه آن را رها کرده باشند مطلع خواهیم شد شما اعات بسیار بای از رفتار م در سفر های کوتاه شهری اختیار دارید؛ ای برای استفاده از این دیتا در راستای بهبود وضعیت محیط زیست، حمل و نقل و ترافیک دارید؟بله دیتای بزرگ و بسیار بادر اختیار داریم که استفاده زیادی می توان از آن کرد؛ ما برای بهبود کسب و کار خودمان از آن استفاده می کنیم آیا ارگان ها یا سازمان های دیگر از شما درخواست این اعات را کرده اند تا مثلا مسیرهای پرترافیک را بیابند و نسبت به بهبود مسیرها اقدام کنند یا رفتار کاربران در حمل و نقل شهری را متوجه شوند و بر اساس آن تدابیری بیندیشند؟هنوز درخواست خاصی نداشته ایم ما می توانیم در چهارچوب قوانین و ضوابط مشخصی این دیتا را در اختیار ارگان های دیگر قرار دهیم البته از آنجایی که برای به دست آوردن این اعات، هزینه زیادی کرده ایم، نمی توانیم رایگان در اختیار دیگران قرار دهیم در نظر داشته باشید که ما قرار نیست اعات اشخاص را در اختیار دیگران قرار دهیم و این اعات مربوط به حمل و نقل است با توجه به اینکه مشکلات زیادی برای استفاده از یکیشن های ان یابِ خارجی وجود دارد؛ آیا اسنپ ای دارد که سرویس نقشه خود را ارائه کند؟ما اعات دقیقی از مسیرها، ترافیک و داریم و در تلاش هستیم تا از طریق اعات، سرویس نقشه خود را بسازیم تیم مجربی در اسنپ در حال کار روی سرویس نقشه هستند و انتظار داریم تا یکی دو ماه دیگر نسخهاولیه از این نقشه آماده شود

سرویس نقشه اسنپ قرار صرفا مورد استفاده مشتریان و رانندگان اسنپ قرار گیرد یا به صورت عمومی عرضه می شود؟سرویس نقشه اسنپ به صورت عمومی در اختیار همه قرار خواهد گرفت و در قالب یک سرویس مستقل کار خواهد کرد رانندگان اگر شرکت های رقیب را روی خود داشته باشند آن ها را مجبور به حذف این ها می کنید؛ آیا این کار، نقض حریم خصوصی نیست؟دیتایی که در اختیار همه یکیشن ها قرار می دهد این اان را فراهم می کند که ما ببینیم چه هایی روی رانندگان نصب شده اند و این موضوع نقض حریم خصوصی نیست چرا که ما به داخل ها نفوذ نمی کنیم و تنها از اعاتی که در اختیار تمام یکیشن ها قرار می دهد استفاده می کنیم با فرض اینکه حتی نقض حریم خصوصی رانندگان نباشد؛ چرا اسنپ این محدودیت را اعمال می کند؟عقیده داریم کسی که با اسنپ کار می کند فقط باید با ما کار کند و یک سری داردها را رعایت کند اگر این راننده بخواهد با شرکت دیگر که قطعا برای خودشان داردهایی دارند، کار کند، سرویسی که مد نظر ما است ارائه نخواهد شد و احساس می کنیم این شکل کار کردن امن نیست؛ کیفیت سفر پایین می رود و من است مسافر تحت الشعاع قرار گیرد های و مبتنی بر را نمی توانید مانیتور کنید؛ با آن ها چه می کنید؟کاری نمی توانیم بکنیم یک سری ااناتی را به ما ارائه می دهد؛ اما در نهایت با توصیه و آموزش تلاشم می کنیم این کار را انجام دهیم وضعیت رقابت در آنلاین چگونه است؟مقالهمرتبط ثبت ۱۰ کاربر و ۳۰۰ هزار راننده در اسنپحدود ۳۵ شرکت درخواست آنلاین از اتحادیه کسب و کارهای مجوز گرفته اند که ما از این رقابت استقبال می کنیم؛ هر چه تعداد کسب و کارهای نوین بیشتر شود، تلاش ما برای بهبود بیشتر می شود و احساس می کنیم اگر رقیب نداشته باشیم به فکر بهبود و توسعه و رضایت بیشتر مشتری نخواهیم بود وجود رقبا ما را مجبور به بهبود می کند از سوی دیگر موانع قانونی را به ک آن ها بهتر می توانیم برداریم؛ یک کارگروه های اینترنت در اتحادیه ی کسب و کارهای راه اندازی کرده ایم تا مسایل قانونی را با ک هم حل کنیم وجود رقیب حُسن است رقیب شما ادعا کرده است که ۸ تا ۱۰ ماه دیگر جایگاه اسنپ را می گیرند، نظرتان در این باره چیست؟ما تمام وقت و انرژی مان را صرف بالا بردن کیفیت خدمات و سرویس دهی اسنپ می کنیم اصلا خودمان را با رقبا درگیر نمی کنیم اخیرا یک گر خارجی وارد حوزهشما شده است و من است رقبای قوی تری مانند اوبر نیز به بیایند، برای رقابت با سرویس های خارجی چه ای دارید؟حضور رقبای خارجی ما را به بهتر بودن مجاب می کنند رقابت با اوبر یا دیگر گران بزرگ حوزه، کار آسانی نیست؛ اما ما را مجبور می کند برای بهبود بیشتر تلاش کنیم از دید رقابتی، اوبر رقیب قدری است و من است باعث پیشرفت ما شود یا ما را از صحنه محو کند استراتژی برای رقابت ریزی نکرده اید؟ ما این است که اسنپ را تا حد اان قوی کنیم در کسب و کار ما اصول ابتدایی رضایت راننده و مسافر اهمیت دارد و همواره تلاش می کنیم تا رضایت این دو قشر را بیشتر جلب کنیم و اگر در این راه موفق باشیم، با هر رقیبی توان رقابت خواهیم داشت رقیب شما سرویس کارینگ را اضافه کرده است؛ شما برای اضافه کردن چنین سرویسی ای دارید؟کارینگ قطعا جزو های آینده اسنپ است سرویس های دیگر چطور؟سرویس اسنپ پلاس که مدتی است غیرفعال شده، تا سال آینده، فعال خواهد شد همچنین روی مسافر کار خواهیم کرد

ما سرویس مندِ پنهان سازی شماره ِ مشتری را در مشهد، کرج و اصفهان راه اندازی کردیم و در تلاش هستیم با هاری تورها در آینده برای سایر شهرها نیز این سرویس ارائه شود چرا ارائه سرویس پنهان سازی شماره را در تهران فعال نکردید؟سرویس پنهان سازی شماره اسنپ، به زودی در شهر های بزرگ نیز اجرایی می شوداین سرویس به شدت به ظرفیت تورها واه است و فعلا مشکلاتی از نظر تعداد ها وجود دارد و اگر تعداد ها زیاد باشد بار شدیدی روی تورها ایجاد می شود و من است کل سرویس به طور کامل از دسترس خارج شود؛ به همین خاطر از شهرهای کوچک شروع کردیم در تلاش هستیم تا با هاری تورها شرایط را برای ارائه سرویس در شهرهای بزرگ نیز فراهم کنیمبا توجه به رشد کسب و کار اسنپ، آیا ای در راستای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها دارید؟در حال ریزی برای ورود وسایل نقلیه هیبریدی در هستیم؛ حتی با چند هم رایزنی کرده ایم که شرایط مناسبی فراهم کنیم تا رانندگان بتوانند اقدام به خرید کنند در همین راستا، شرکت کنترل کیفیت هوا نیز سوبسیدهایی ارائه می دهند چه ای برای وفاداری مشتریان در نظر دارید؟کلوپ رانندگان را راه اندازی کرده ایم با یک سری سرویس دهندگان و تأمین کنندگان قطعات یدکی و نیز کارواش ها صحبت کردیم تا قیمت مناسب و اانات دیگر برای رانندگان ارائه دهند حتی با فروشگاه های رایزنی کرده ایم تا رانندگان با تخفیف از آن ها استفاده کنند و برای مشتریان هم این عملی می شود مدتی است از برند اسنپ برای قوت بخشیدن به برندهای دیگر گروه یان مانند اسنپ فود یا اسنپ تریپ استفاده کردید؛ این اقدام اثر بخش بوده است؟یک بلندمدت داریم که از داخل اسنپ خیلی از سرویس ها را به مشتریانمان ارائه م تا بتوانند سفر کنند، پرواز بوک کنند و خرید انجام دهند این گام از آنجا برداشته شده که برند اسنپ بسیار قوی است و عقیده داریم این برند اگر در کنار یک بیزینس دیگر قرار گیرد به آن قدرت می دهد م از اسنپ استفاده کرده اند و راضی هستند و وقتی سرویسی مثل غذا بیاید کنارش قوی می شود و از سوی دیگر این اقدامات برند را قوی تر خواهد کرد پس از تغییر برند زودفود به اسنپ فود تأثیری در حجم سفارشات غذا ایجاد شد؟بله، بعد از تبدیل زودفود به اسنپ فود، میزان سفارش ما ۴۰ درصد افزایش ی!معمولا پیش می آید مسیرها را رانندگان قبول نمی کند یا در شرایط بد جوی تعداد درخواست های موفق کاهش چشم گیری می یابد؛ اسنپ برای حل این مشکل چیست؟دارد جهانی قبول درخواست سفر در سرویس های ، ۷۵ درصد است که در اسنپ ما به بالای ۸۰ درصد رسیده ایم و باید این درصد را حفظ کنیم در برخی مواقع خاص، قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود؛ مثلا در زمان های پیک ترافیک، چون تقاضا زیاد می شود و زمان انجام سفرها طولانی تر می شود، متقابلا قیمت سفرها بالا می رود و این موضوع باعث جلب نظر رانندگان می شود تا سفرهای را قبول کنند الان اسنپ در وضعیت سوددهی است یا به نقطه سربه سر رسیده است؟مقالهمرتبط سل در شرکت مالک اسنپ، بامیلو و زودفود سایه گذاری کرداستارت ها به شکل عام و اسنپ به شکل خاص در سال های اول به دنبال سوددهی نیستند و فقط به دنبال رشد و افزایش سهم هستند به هیچ عنوان در حال حاضر اسنپ سودآور نیست در حال حاضر رشد کسب و کار و افزایش سهم برای ما و سایه گذاران اسنپ در اولویت است می توانید از سهام داران اسنپ نام ببرید؟سل یک سوم سهام اسنپ را در اختیار دارد، ام تی ان و چند شرکت اروپایی هم جزو مهم ترین سهام داران اسنپ به شمار می روند


گفتگو زومیت با ژوبین علاقبند؛ اسنپ به رکورد یک میلیون درخواست روزانه رسید