توصیه های تغذیه ای برای خانم های باردار لاغر

فواید کم خوابی برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن در دوران بارداری علاوه بر توصیه به مصرف منظم و روزانه مل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری تا سه ماه پس از زایمان نکات تغذیه ای زیر را توصیه می شود - از منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت، مرغ، ماهی، جگر، حبوبات و سبزیهای سبز تیره مثل جعفری در غذایی روزانه استفاده نمایید - از انواع مغزها مثل گردو، بادام، پسته و انواع خشکبار مثل برگه ها، توت خشک، کشمش و خا که منابع خوبی از بی خوابی های عاشقانه آهن هستند بعنوان میان وعده استفاده کنید - مصرف منابع غذایی ویتامین مثل سبزی های تازه و سالاد شامل گوجه فرنگی، کلم، گل کلم، فــلــفل دلمه ای و همچنین چاشنی هایی مثل آب لیمو و آب نارنج تازه را که جذب آهن را افزایش می دهند به غذا توصیه می شود - برای جذب بهتر آهن غذا، باید از مصرف چای، قهوه و دم کرده های گیاهی یک قبل از غذا و حداقل دو پس از غذا خودداری کرد همچنین از مصرف چای پررنگ خودداری شود - برای عوارض نخوابیدن در شب کاهش اختلالات گوارشی و جذب بهتر آهن بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و یا شب قبل از خواب است رقیق شدن خون که به تدریج طی دوران بارداری ایجاد می شود سطح هموگلوبین را به محدوده کم خونی می رساند که این امر طبیعی است از علل کم خونی دوران بارداری مصرف نکردن منابع غذایی آهن، از دست دادن خون طی دوران قاعدگی قبل از بارداری و بارداری های رر خصوصا با فاصله کم می باشد علت کم خونی در دوران بارداری به ندرت می بیدار شدن مکرر در خواب تواند کمبود فولیک اسید و یا کمبود ویتامین آنمی مگالوبلاستیک باشد در صورتی که علت کم خونی ، کمبود فولیک اسید تشخیص داده شود مصرف منابع غذایی غنی از این ویتامین و عمل به توصیه های تغذیه ای ارائه شده در مبحث مل اسید فولیک را برای مادران پیشنهاد کنید اگر کم خونی با تجویز مل آهن اصلاح نشد باید کمبود فولیک اسید و کمبود ویتامین را به عنوان علت کم خونی در نظر گرفت در دان کم خونی فقر آهن علاوه بر توصیه بد خوابی های تغذیه ای فوق باید در مورد مصرف روزانه و منظم مل آهن از خانم باردار سوال و بر مصرف آن تاکید کرد منبع خانم های باردار لاغر نیاز به افزایش وزنی بیش از خانم های باردار با وزن طبیعی دارند و لازم است با بکاربردن توصیه های تغذیه ای مناسب میزان کالری دریی و وزن آنان را افزایش داد از سوی دیگر خانم باردار لاغر همزمان با کاهش دری انرژی با کاهش دری پروتئین نیز مواجه خواهد شد زیرا پروتئین مصرفی صرف تولید بیدار شدن مکرر در خواب انرژی خواهد شد بنابراین با مقوی کردن اضافه کردن مواد انرژی زا از جمله چربی ها، شیرینی ها، نان و غلات و مغذی کردن غذا اضافه کردن مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت قز، مرغ، ماهی و انواع حبوبات، منابع غنی از ویتامینها و املاح مانند انواع میوه، سبزی، لبنیات و

می توان به افزایش وزن آنان ک نمود راههای افزایش دری انرژی مقوی کردن عبارتند از - افزایش دری شیرینی و مواد قندی - استفاده از مربا، عسل، بد خوابی خا، شیره انگور، شیره خا با صبحانه - استفاده از حداقل دو میان وعده شامل بیسکویت‌ ترجیحا سبوس دار ، کیک، کلوچه، نان و پنیر، نان و سیب زمینی، نان و تخم مرغ، نان و خا، نان روغنی، نان شیر مال با یک لیوان شیر و انواع میوه در فواصل وعده های اصلی غذایی - مصرف مقدار بیشتر گروه نان و غلات مثل نان، برنج و ماکارونی خانم های باردار لاغر می توانند روزانه تا سهم از این گروه که معادل گ نان یا گ برنج پخته می باشد درمان خواب سبک مصرف کنند - استفاده بیشتر از سیب زمینی درانواع غذاها و یا در میان وعده ها - مصرف نان با سایر مواد غذایی مانند برنج در وعده ناهار و شام - استفاده از نی و میوه های شیرین انگور، خربزه، انجیر، توت، خا ، شیرینی و انواع خشکبار بعنوان میان وعده - افزایش دری چربی - استفاده از لبنیات پرچرب شیر و ماست پرچرب، پنیر خامه ای و - اضافه نمودن مقداری کره به غذا در هر وعده غذایی و استفاده از کمی کره در کنار بشقاب مشکلات خواب و درمان بی خوابی برنج به افزایش کالری دریی ک می کند در صورت دسترسی نداشتن به کره، افزودن کمی روغن مایع به برنج توصیه می شود - استفاده از سیب زمینی سرخ کرده در کنار غذا - استفاده از روغن زیتون داخل سالاد - مصرف سر شیر و یا خامه در وعده صبحانه - استفاده از قلم گوسفند و یا گاو در طبخ غذاها راههای افزایش دری پروتئین، ویتامین ها و املاح مغذی کردن وعده غذایی عبارتند از -افزایش دری گروه شیر و لبنیات -استفاده از شیر، ماست، درمان خواب سبک پنیر و نی بعنوان میان وعده بیسکویت و شیر، نان و ماست، نان و پنیر، شیربرنج، فرنی و خانم های باردار لاغر می توانند روزانه تا سهم از مواد این گروه مصرف کنند - مصرف دوغ کم ن و غلیظ در وعده های غذایی -استفاده از غذاهایی نظیر آش کشک، آش دوغ، کشک بادمجان در غذایی روزانه - افزایش دری گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها - استفاده بیشتر از غذاهای تهیه شده با انواع گوشتها کتلت، کباب، انواع خورش و علت بی خوابی در شب

- استفاده از تخم مرغ در صبحانه یا میان وعده آب پز، نیمرو، املت - استفاده از تخم مرغ با غذا عدس پلو یا رشته پلو با خاگینه - استفاده از غذاهای تهیه شده با تخم مرغ انواع کوکو، کتلت و - استفاده از غذاهای تهیه شده با انواع حبوبات برخی از خورش ها، آش ها، خوراک ها، آبگوشت ، عدسی، خوراک لوبیا، - مصرف انواع خشکبار و مغز ها گردو، پسته، بادام و بعنوان میان وعده - افزایش دری گروه میوه ها مشکلات خواب و سبزی ها - استفاده از سبزی هایی نظیر گوجه فرنگی، هویج و گل کلم به عنوان میان وعده - استفاده بیشتر از غذاهای تهیه شده با سبزی ها انواع آش، سوپ، برخی از خورش ها، کوکوها و - استفاده بیشتر از میوه ها به عنوان میان وعده توجه یکی از بهترین توصیه ها برای مقوی و مغذی کردن غذا، اضافه کردن غلات جوانه زده جوانه گندم، ماش یا عدس و یا پودر غلات جوانه زده در غذایی آنان می باشد مصرف جوانه غلات انرژی و پروتئین علت بی خوابی در شب غذا را افزایش می دهد

روش های افزودن انواع جوانه غلات به غذا - استفاده از جوانه غلات در تهیه انواع سالاد -استفاده از جوانه غلات در تهیه انواع سوپها وآش ها - اضافه نمودن پودر جوانه غلات در انواع سالادها، ماست، ماست خیار و راههای افزایش اشتها و کاهش انرژی مصرفی خانم های باردار لاغر عبارتند از - کشیدن غذا در بشقاب بزرگتر - استفاده از سبزیهای رنگی هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و در مشکلات خواب غذا به منظور زیبا نمودن غذا و در نهایت افزایش اشتها - استراحت کافی در طول روز خانم های باردار لاغر باید حتما ‌در طول روز ساعاتی را استراحت نمایند به ویژه استراحت پس از صرف غذا توصیه می شود - جلب حمایت همسر و اعضای خانواده برای ایجاد محیطی ت با آرامش و ک به او در انجام کارهای روزمره به منظورکاهش حجم کارهای خانم باردار در این زمینه مشاوره با همسر و سایر اعضای خانواده باید انجام شود


توصیه های تغذیه ای برای خانم های باردار لاغر